Wednesday, April 13, 2011

Ancaman Mendusta


PENDAHULUAN

Bab Ancaman Terhadap Perbuatan Mendustakan Rasulullah SalAllahu Aleyhi was Sallam.

Diriwayatkan daripada Ali Radhiyallahu Anhu katanya:

Rasulullah SalAllahu Aleyhi was Sallam bersabda: Janganlah kamu cuba mendustakan aku kerana sesungguhnya orang yang mendustakan aku akan dimasukkan ke dalam api Neraka. (1) 

Diriwayatkan daripada Anas bin Malik Radhiyallahu Anhu katanya:

Sesungguhnya aku dilarang meriwayatkan Hadis kepadamu terlalu banyak kerana Rasulullah SalAllahu Aleyhi was Sallam bersabda: 

Sesiapa yang sengaja mendustakan aku, maka bersedialah untuk menerima azab api Neraka (2)

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah Radhiyallahu Anhu katanya:

Rasulullah SalAllahu Aleyhi was Sallam bersabda: 

Sesiapa yang sengaja mendustakan aku, maka bersedialah untuk menerima azab api Neraka (3)

Diriwayatkan daripada Al Mughirah Radhiyallahu Anhu katanya:

Aku mendengar Rasulullah  SalAllahu Aleyhi was Sallam pernah bersabda: Sesungguhnya pendustaan terhadapku adalah tidak sama dengan pendustaan yang dilakukan terhadap seseorang kerana orang yang sengaja mendustakanku akan disediakan baginya azab dari api Neraka (4)


No comments:

Post a Comment